0

In mei liep Preview tussen de filmsterren, op het filmfestival van Cannes. Wat maakt dit jaarlijkse festijn tot het meest toonaangevende en glamoureuze filmfestival ter wereld?

cannes achter de schermen
Het filmfestival van Venetië is het oudste filmfestival ter wereld, maar het belangrijkste is nog altijd dat van Cannes. Dit jaar vierde het alweer zijn 68ste editie, and it’s still going strong. Preview was er voor de volledige periode bij, als één van de 35.000 (!) professionals die zich jaarlijks zwetend een weg banen over La Croisette. Deze door palmbomen omrande strandboulevard verbindt de belangrijkste filmzalen met peperdure hotels en is de slagader van het festival.

De chique, Zuid-Franse badplaats is jaarrond een slaapdorp voor kapitaalkrachtig bejaarden, maar tijdens het festival transformeert het oude besje zich tot the stuff that dreams are made of. Meterslange rode lopers, strak in pak gehulde acteurs, in smaakvolle avondjurken gehesen actrices, rijen fotografen, hebberige sales agents en de zon tegen een strakblauwe hemel. Een filmliefhebber kan zich niets anders wensen.

Film kijken op het strand

Toeristen kijken langs de kant van de Croisette hun ogen uit en dromen van een toegangskaartje voor een van de vele filmvertoningen, maar daar blijft het helaas bij: het filmfestival van Cannes is toch echt strikt op uitnodiging. Tenminste: iedere avond is er bij zonsondergang één gratis filmvertoning op het strand van Cannes. Vorig jaar zag ondergetekende na een dag van persvoorstellingen en interviews Pulp Fiction met zijn voeten in het zand, in aanwezigheid van Quentin Tarantino, Uma Thurman en John Travolta. Nice…

‘We dronken dure champagne aan de Croisette en goedkoop pils in achterstraatjes’

Cannes is het perfecte huwelijk van Hollywood en arthouse. Het is de plaats waar jaarlijks zo’n twintig van de beste films van het jaar het tegen elkaar opnemen, want iedere filmmaker in de wereld wil hier in première gaan. De lijst van Gouden Palmwinnaars (de prijs die er wordt toegekend aan de beste film van het festival) leest als een top 100 van films die je gezien móét hebben. Zo nam Francis Ford Coppola ‘m mee naar huis voor Apocalypse Now, won Tarantino met Pulp Fiction, Michael Haneke met Das Weiße Band én Amour, en Terrence Malick met The Tree of Life.

cannes achter de schermen

And the winner is…

Er is vaak geen pijl op te trekken wie de Gouden Palm wint en de bookmakers zitten er dan ook steevast naast. Zoals dit jaar met de uitreiking aan Dheepan van Jacques Audiard, een indringend portret van drie Sri Lankezen die een bestaan proberen op te bouwen in een smerige drugswijk in Frankrijk. Als de kogels hen om de oren vliegen, ziet manlief geen andere uitweg meer en baant hij zich à la The Raid moordend een weg, om het kwaad voor eens en voor altijd uit te roeien. Geen typische winnaar, maar de jury – onder voorzitterschap van filmmakers Joel en Ethan Coen! – beslisten anders.

Voor Preview was het een geslaagd festival dit jaar, want niet alleen zagen wij álle competitiefilms in het 2300 stoelen tellende Grande Theatre Lumière, dronken we dure champagne aan de Croisette én goedkoop pils in achterstraatjes, maar ook boksten we interviews voor elkaar met Gouden Palmwinnaar Jacques Audiard, de Oscargenomineerde en bloedmooie actrice Rooney Mara – die bekende niets liever te willen dan een tweede deel van The Girl with the Dragon Tattoo – en het Belgische acteerbeest Matthias Schoenaerts uit Rundskop en De Rouille et d’Os. Oeh la la! In de komende nummers van Preview lezen jullie meer…

Credits: Ronald Simons

cannes achter de schermen

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*