0

Heldenmoed, humor en het hart op de juiste plaats: Vaiana heeft alle ingrediënten in huis voor de ideale Disneyfilm.

Vaiana-Moana-Preview-Review-Recensie

Genre Avontuur, animatie, familie, komedie Regie Ron Clements, John Musker Cast Auli’l Cravalho, Dwayne Johnson, Rachel House, Jemaine Clement Details Verenigde Staten / 103 minuten Release 30 november

Volgens een eeuwenoude legende stal de halfgod Maui ooit een magische edelsteen, het hart van de scheppingsgodin Te Fiti. Die diefstal wekte de woede van lava-demon Te Ka, die Maui aanviel. Bij het gevecht gingen de steen en Maui’s magische vishaak verloren, en Maui zelf kwam vast te zitten op een verlaten eiland. Duizend jaar later worden de bewoners van een prachtig Polynesisch eiland getroffen door onheil als hun oogsten mislukken en de visvangst opdroogt. Vaiana, de dochter van het stamhoofd, vindt op het strand de magische steen en besluit op zoek te gaan naar Maui. Samen met de halfgod wil ze het hart van Te Fiti terug te brengen en zodoende de toekomst van haar volk veiligstellen.

Een instant Disney-classic.

Vaiana is de nieuwe film van vermaard Disney-duo Ron Clements en John Musker, samen verantwoordelijk voor klassiekers zoals The Little Mermaid en Aladdin. Voor hun nieuwste baseerden ze zich op Polynesische en Maori cultuur en legendes. Dit is dan ook de eerste film met een grotendeels Polynesische cast en dito Disney-prinses: een verfrissende originele invalshoek en een welkome toevoeging van meer diversiteit in de Disney-wereld. Vaiana is ook nog een goede showcase van girlpower; onze heldin heeft geen prins op het witte paard nodig, maar haalt zelf de kastanjes uit het vuur. En dat met alle typische Disney-ingrediënten: veel humor, aanstekelijke liedjes en wijze lessen, in een prachtig geanimeerde wereld en met een uitstekende stemmencast. Een instant Disney-classic.