0

Wat heeft nog zin, als de liefde van je leven er niet meer is? In de nieuwe film van Benny Vandendriessche zien we rouwverwerking als een overgave aan schijnbaar zinloze handelingen.

Drift

Genre Drama Regie Benny Vandendriessche Cast Dirk Hendrikx, Lieve Meeussen, Constantin Cojocaru e.a. Details België / 83 minuten Release 9 oktober

Een Belgisch koppel verblijft in een hotel in Roemenië. De vrouw lijdt aan een ernstige ziekte. De man staat aan haar zijde. Als zij overlijdt, draait hij door: om haar dood te verwerken trekt hij de natuur in, en beoefent hij eeuwenoude rituelen. Zijn gezelschap bestaat uit zwerfhonden. Thuisloze, familieloze beesten, waar onze zwijgzame protagonist zich meer mee lijkt te identificeren dan met mensen. Samen met de honden rent hij door het bos, en duikt hij met zijn gezicht in de sneeuw. Later balanceert hij een steen op zijn hoofd: een ritueel dat meer kunde vergt, maar even primitief aandoet.

‘Zijn gezelschap bestaat uit zwerfhonden’

Of het hem helpt in zijn rouwproces, is het punt niet. Dit moet hij doen. De Belgische regisseur Vandendriessche filmt in een rauwe, maar esthetische stijl. Zijn composities overweldigen met hun krachtige eenvoud. Performancekunstenaar Dirk Hendrikx speelt de rouwende zwerver met volle overgave, en zijn weinige scènes met Lieve Meeussen, de stervende vrouw, doen hun relatie zo liefdevol overkomen, dat de gekte van de weduwnaar begrijpelijk wordt.

Julius Koetsier

Julius Koetsier is naast recensent voor Preview Arthouse redacteur bij Schokkend Nieuws en The Cult Corner. Hij houdt van pretentieus doen en alles kapotanalyseren, en kan nooit eens gewoon lekker een film kijken. Verdedigt graag verguisde meesterwerken. Zijn helden zijn Buster Keaton, Billy Wilder en Paul Verhoeven.