0

Een psychiater gaat de wereld over op zoek naar zichzelf. In Hector and the Search for Happiness speelt komedie-acteur Simon Pegg zijn eerste dramatische rol.

Hector and the Search for Happiness

Genre Komedie / Drama Regie Peter Chelsom Cast Simon Pegg, Stellan Skarsgård, Barry Atsma e.a. Details Verenigd Koninkrijk, 120 minuten Release 9 oktober

Psychiater Hector (Pegg) realiseert zich dat hij zijn patiënten nooit écht zal begrijpen, omdat hij zelf niet weet wat geluk is. Hij zegt zijn perfecte vriendin Clara (Rosemund Pike) en keurig geordende leventje vaarwel, zodat hij de wereld over kan reizen om research te doen naar geluk. Het doet denken aan die andere zoektocht naar geluk, Eat Pray Love, alleen ontbreekt hier de spirituele ondertoon. Dat is te danken aan Peggs ongeloofwaardigheid als innemende zielenknijper. Een komedie als Hot Fuzz gaat hem toch beter af dan deze meer serieuze rol.

‘Hij treft in Afrika zowaar ook ‘onze’ Barry Atsma’

Hector heeft een aantal geromantiseerde ontmoetingen met mensen die hem inzicht geven in wat geluk nu is − van een prachtige Chinese callgirl en een Boeddhistische monnik tot aan een Afrikaanse, stoofschotelkokende moeder, een crimineel en een ex-vriendin. Hij treft in Afrika zowaar ook ‘onze’ Barry Atsma, die een oude vriend van Hector speelt. Al deze mensen stellen zich open voor de goedzak, maar hijzelf lijkt daar wat ongemakkelijk in te zijn. Hector and the Search for Happiness is best een lieve en vermakelijke film, in het bijzonder voor de ‘zelfzoekers’ onder ons.

Sara Luijters

Sara heeft een voorkeur voor tragikomische films, films met maffiosoromantiek en heeft sinds haar kindertijd een obsessie met Marilyn Monroe. Als puber had ze juist een fascinatie voor B-horror en organiseerde ze een maandelijkse horrorclub aan huis. Ze is ook freelancerjournalist voor o.a. Het Parool en schrijft over lifestyle, kunst en popcultuur.