0

Geloofwaardige en vlotte thriller van eigen bodem!

Schone handen review

Niemand verlaat de familie

Genre Misdaad / Drama Regie Tjebbo Penning Cast Thekla Reuten, Jeroen van Koningsbrugge en Angela Schijf Details Nederland / 100 minuten Release 10 september

Het is even wennen om Thekla Reuten en Jeroen van Koningsbrugge plat Amsterdams te horen praten, maar zodra je daaraan gewend bent stap je binnen in een Nederlandse misdaadthriller die qua sfeer en geloofwaardigheid ver uitsteekt boven de gelauwerde en vergelijkbare tv-serie Penoza. Dat is vooral te danken aan het script van Carl Joos en Tjebbo Penning, die het boek Schone Handen van René Appel vertaalden naar film. Van Koningsbrugge speelt de Amsterdamse Eddie, een handelaar in visnetten. En in drugs. Vooral in drugs. Dat staat zijn vrouw Sylvia (Reuten) oogluikend toe, totdat de zaakjes van haar man niet zo lekker meer lopen.

‘Gratis advies van Preview: deze film moet je gaan kijken’

Sylvia wordt genoodzaakt om haar kinderen tegen hem te beschermen, terwijl Eddie bezwijkt onder de druk van de onderwereld. Niet zo fraai als je echtgenoot je onderduikadres in de fik probeert te steken terwijl je er nog in zit. Of als er een moordaanslag wordt gepleegd terwijl je kinderen in de buurt zijn. Met een verhaal als dit wil een thriller nog wel eens verzanden in ongeloofwaardigheden. Dat is bij Schone Handen niet het geval, mede door het goede script, maar ook door de geloofwaardigheid in het spel van Van Koningsbrugge. Onlangs liet hij in De Surprise ook al zien dat hij veel meer is dan die grappenmaker van tv. Ook de bijrollen in Schone Handen zijn goed bezet. Teun Kuilboer als de broer van Eddie speelt geweldig, net als de jonge Nino den Brave als de zoon van Eddie. En dan hebben we het nog niet eens over Jim van der Woude, als onderwereldeindbaas Willem de Zwijger… Gratis advies van Preview: deze film moet je gewoon gaan kijken.