0

Oliver Stone mag ondertussen zeventig jaar zijn en al drie Oscars op zijn naam hebben staan, milder is hij nog niet geworden – in Snowden maakt hij zich ouderwets kwaad.

preview-recensie-snowden-review

Genre Biografie, Drama, Thriller Regie Oliver Stone Cast Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Rhys Ifans, Nicolas Cage, Zachary Quinto en Melissa Leo Details Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland / 134 minuten Release 10 november

Hij vertelt hier – uiteraard – het verhaal van Edward Snowden, de klokkenluider die een paar jaar geleden wereldkundig maakte hoe de Amerikaanse overheid zowat alles en iedereen afluistert en in de gaten houdt. Snowden begint als een vaderlandslievende jongeman die na een tevergeefse poging bij de special forces te komen solliciteert bij de CIA, want: ‘There are other ways to serve your country’. Hij blijkt een briljante student, lost ingewikkelde problemen binnen no-time op en ontwikkelt handige computersystemen voor de CIA. Maar hoe hoger hij klimt binnen de inlichtingendienst, hoe meer hij begint te twijfelen aan de morele juistheid van het werk dat hij doet.

‘…duistere praktijken van overheden…’

Stone laat zien hoe makkelijk het is voor de inlichtingendiensten om zomaar in iemands leven rond te neuzen en dat naar gelang te beïnvloeden en te manipuleren, voor eigen gewin: ‘This is about economic and social control, the only thing you’re protecting is supremacy of the government’. Stone maakt zich hier weer ouderwets kwaad; Snowden kan zich wat dat betreft meten met films als Platoon, Born on the Fourth of July  en JFK: ouderwets politiek bevlogen. Hij vertelt zijn verhaal als de ervaren cineast die hij is: vakkundig, met de nodige flair en gevoel voor drama, vaak als een spannende James Bond-film, soms als een ontroerend psychologisch drama. Snowden biedt een fascinerend en tot nadenken stemmend inzicht in de duistere praktijken van overheden en inlichtingendiensten.