0

Doorgaans komen in maart de rokjes nog niet tevoorschijn, maar dit jaar mogen we al vroeg Rokjesdag verwelkomen.

review rokjesdag

Genre Komedie / Romantiek Regie Johan Nijenhuis Cast Lieke van Lexmond, Jim Bakkum en Manuel Broekman Details Nederland / 112 minuten Release 10 maart

Het moet gezegd worden, het is totaal niet verkeerd om twee uur lang naar de benen van Lieke van Lexmond, Birgit Schuurman, Barbara Sloesen, Toprak Yalçiner en Lisa Zweerman te staren. Verder heeft de nieuwste film van romcomkoning Johan Nijenhuis weinig te maken met de luchtige klederdracht. De term fungeert slechts als startsein voor het flirtseizoen, en dat is precies wat er gedaan wordt: flirten en versieren. Plaats van handeling is een kookcursus voor singles, waar gelukszoekers, geilbaarden en eenzame zielen proberen de liefde van hun leven te vinden. Speeddaten met een smaakje dus. Geheel in stijl van de liefdevolle ensemblefilms Alles is Liefde, Hartenstraat en Mannenharten, volgt de camera meerdere potentiële stellen. We telden er zelfs acht. Dat is best veel, maar Nijenhuis heeft een goede balans weten te vinden. Van geen enkele vrijgezel kregen we braakneigingen in ieder geval.

Flirtmethodes

Alhoewel, een versiergoeroe met wel hele platte flirtmethodes had al vroeg in de film mogen stikken in een stuk meloen. Bovendien lijkt dit verhaallijntje exact op dat van Fabian Jansen in Mannenharten 2, die met zijn versiercursus ook niet heel ver kwam. De overige gelukszoekers zijn vrij uiteenlopend en doen hun best weg te blijven van cliché-figuren die normaliter dit genre domineren. Manuel Broekman speelt een jongeman die te veel in hokjes denkt en durft te gaan voor een anti-type, David Lucieer is een workaholic die geen ruimte laat voor spontaniteit (en iedere match met zijn iPad berekent) en een pizzakoerier met een allergie voor honden valt voor een hondenknuffelaar. Nijenhuis heeft alles net iets meer doordacht, waardoor Rokjesdag minder plat aanvoelt dan Verliefd op Ibiza of Toscaanse Bruiloft. Met een beetje fantasie ontstaat er zelfs een maatschappelijke discussie over het thema uit de film: moet de liefde spontaan ontstaan door een toevallige ontmoeting of mogen we het een zetje geven via datingsites of datingbureaus?

Lees hier ons interview met Manuel Broekman en Barbara Sloesen.