2

De nieuwe horrorfilm van Guillermo del Toro, met een heerlijke cast. Een jonge schrijfster (Wasikowska) laat zich hierin verleiden om een familiegeheim te ontrafelen.

Crimson Peak

Gotisch en romantisch

Genre Horror Regie Guillermo del Toro Cast Mia Wasikowska, Jessica Chastain en Tom Hiddleston Details Verenigde Staten Release 15 oktober

+ Gotisch gegriezel

‘Een gotisch, romantisch horrorverhaal’, zo omschrijft Guillermo del Toro zijn Crimson Peak. Hij schreef en regisseerde de film zelf, en zo heeft hij lekker veel controle over het eindproduct. Dat hij als geen ander thuis is in de wereld van spookachtige fantasiewerelden bewees hij al met Hellboy (2004) en Pan’s Labyrinth (2006). Je snapt wel dat wij nogal nieuwsgierig zijn naar wat hij met een klassieke spookhuissetting als die van Crimson Peak gaat doen.

+ Niet voor watjes

Volgens Del Toro wordt dit een film die het sterk van decors moet hebben. Dat blijkt wel als je de trailer ziet. De gotische uitstraling van het landhuis waarin topactrice Mia Wasikowska een mysterie moet ontrafelen, doet sterk herinneren aan al die spookhuisfilms van weleer. Zelf zei Del Toro al dat er enkele zeer, zéér verontrustende scènes in de film zitten. Niet voor watjes dus…?

–  Overkill

Met overkill bedoelen we niet dat er te veel moorden in de film zitten (het is een romantische horrorfilm, met de body count zal het wel meevallen). We bedoelen dat Del Toro zijn fantasie nog weleens op de vrije loop wil laten. Hellboy 2 was een duidelijk gevalletje van ‘te veel ideeën in één film’. Hopelijk weet hij met Crimson Peak te doseren, dan hoeven wij niet te verzuipen in een zee aan uit de computer getoverde fantasieschepsels. Minder = meer!

Guillermo: Fantast!

Guillermo del Toro maakte met Hellboy misschien wel de leukste superheldenfilm ooit. De make-up-effecten die Ron Perlman kreeg aangesmeerd (dit zijn woordgrappen die het leven leuk maken) maakten van hem een geweldige verschijning. Deel twee zit al helemáál vol demonen, geesten en andere verschijningen. Maar de fantasie van Del Toro beperkt zich niet alleen tot fantasy: wat te denken van zijn door Godzilla en andere Japanse monstermovies geïnspireerde spektakel Pacific Rim (2013)? Gigantische robots vs. gigantische wezens. Epic. We zouden niet graag in het brein van Del Toro kijken, want tussen al die ideeën van hem is het verdwalen geblazen.

Bekijk hier de trailer: