0

Opeens verschijnen ze in de lucht, op twaalf verschillende plekken op de wereld: zwarte, ovaalvormige buitenaardse ruimteschepen… ‘What do they want? Where are they from? Why are they here?’

Arrival-recensie-preview-review

Genre Sciencefiction, drama, mysterie Regie Denis Villeneuve Cast Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg  Details Verenigde Staten / 116 minuten Release 10 november

Dokter Louise Banks, een linguïst,  wordt door het Amerikaanse leger ingevlogen: zij moet een manier ontwikkelen om met de aliens te communiceren en antwoord op deze prangende vragen te krijgen. En snel een beetje, want andere wereldmachten hebben de vingers al op de trekkers… Het is snel gegaan met de Canadese regisseur Denis Villeneuve : een paar jaar geleden had nog bijna niemand van hem gehoord, nu kijken filmliefhebbers overal te wereld reikhalzend uit naar ‘de nieuwe Villenueve’. De Canadees zette zichzelf in 2010 op de kaart met veelgeprezen en Oscargenomineerde drama Incendies, om vervolgens met films als Prisoners en Sicario ook een groter publiek voor zich te winnen.

‘…sciencefiction met inhoud…’

Ondertussen werkt hij aan de reboot van sciencefictionklassieker Blade Runner, een film die in 2017 moet uitkomen. Met Arrival lijkt hij alvast even geoefend te hebben in het maken van sciencefiction met inhoud. Want dat is Arrival vooral; een sciencefictionfilm waar over is nagedacht. Villeneuve is een regisseur die ook zijn publiek graag aan het denken zet; in Arrival zijn de filosofische vraagstukken dan ook niet van de lucht.  Verwacht hier dus geen groene aliens met laserguns, maar een film die in de geest van voorgangers als Close Encounters of the Third Kind (Steven Spielberg, 1977), Contact (Robert Zemeckis, 1997) en Interstellar (Christopher Nolan, 2014) buitenaardse contacten laat leiden tot filosofische overpeinzingen en hoopvolle boodschappen.  Dat klinkt misschien saai, maar dat is Arrival allerminst: spannende ontmoetingen met aliens, een race tegen de klok en opwindende plotwendingen maken dit tot één van de interessantste films van het jaar. Laat dat maar aan Villeneuve over!