0

The Big Short

filmoverzicht week 4Zet Steve Carell, Ryan Gosling, Christian Bale en Brad Pitt samen en wat krijg je? Het ontmoedigende relaas van een beurscrash, waarom gelukkig ook gelachen kan worden. Een handjevol analisten voorspelt in de film de instorting van de huizenmarkt en zet daar financieel op in. Terwijl zij wachten op het onvermijdelijke en dus op dikke winst, heeft grijpgraag Wall Street zelfs voor hen nog verrassingen in petto. The Big Short is de eerste serieuze film van komedieregisseur McKay, maar hij nam zijn humor gelukkig wel mee naar de set. Lees hier Previews interview met Christian Bale en lees hier de review van de film.

Sneekweek

filmoverzicht week 4

Pas op voor de man met het mes!

Wat een zonnige zeil- en feestvakantie in het Friese Sneek had moeten zijn, eindigt in een bloedbad. In de klassieke slasher gaan de meest losbandige tieners er het eerst aan… In de trailer is al te zien hoe een meisje met een spijker in haar voorhoofd onder een boot vandaan wordt gesleurd. Gezellig! Deze mix van Johan Nijenhuis en Wes Craven biedt hopelijk heel wat scares and thrills. Lees hier de preview.

The Boy

filmoverzicht week 4De Amerikaanse Greta neemt een baan aan als au pair, in een afgelegen dorp op het Engelse platteland. Daar ontdekt ze dat het achtjarige jongetje waarop ze moet passen eigenlijk een levensgrote, porseleinen pop is… Hij dient als surrogaat voor een zoon die twintig jaar eerder bij een brand omkwam. Als de ouders van het levenloze object onverwacht een weekje vertrekken, blijft de Amerikaanse alleen met hem achter. Ze negeert het griezelige ding volkomen, ondanks strenge waarschuwingen. Lees hier de review.

Tous les Chats Sont Gris

filmoverzicht week 4De zestienjarige Dorothy zit midden in een identiteitscrisis. Ze benadert Paul, een 46-jarige privédetective, om haar biologische vader op te sporen. Wat zij niet weet, is dat Paul haar vader is. De band die tussen hen ontstaat dreigt het gezinsleven van Dorothy op zijn kop te zetten. Met een hoofdrol voor Bouli Lanners, die onlangs ook te zien was in Je Suis Mort Mais J’Ai des Amis.

Hitchcock/Truffaut

filmoverzicht week 4Documentaire waarin er door hedendaagse filmmakers wordt gereflecteerd op het bekende filmboek Hitchcock/Truffaut (1967), het boek waarvan wordt beweerd dat het de filmacademie overbodig maakt. Beginpunt van alle interviews in deze docu van Kent Jones is een fragment uit het ‘heilige’ filmboek, waarna een gesprek opgang komt waarin filmmakers zoals Scorsese, Fincher en Anderson vertellen hoe het boek hun carrière heeft beïnvloed.

Legend

filmoverzicht week 4Legend gaat over de opkomst en ondergang van een beruchte gangster-tweeling, Ron en Reggie Kray, uit de Britse geschiedenis in de jaren ’50 en ’60. De twee weten een groot imago op te bouwen in de duistere onderwereld van London, maar wanneer Reggie verliefd wordt op mooie jongedame Frances gaat het bergafwaarts met hun imperium.

Creed

filmoverzicht week 4Adonis Creed (Michael B. Jordan) volgt in de voetstappen van zijn vader, die hij nooit gekend heeft, door de boksring in te stappen. Hij reist af naar Philadelphia om les te krijgen van Rocky (Sylvester Stallone), de man die voorheen rivaal, maar later een goede vriend van Adonis’ vader was. In eerste instantie ziet Rocky het niet zitten weer de bokswereld in te stappen, maar hij ziet potentie in Adonis.

The Lady in the Van

filmoverzicht week 4Miss Shepherd (Maggie Smith) is een hoogopgeleide oude dame die in een busje woont. Op een dag is ze de openbare weg zat en krijgt ze het aanbod op tijdelijk op de oprijlaan van Alan Bennett (Alex Jennings) te staan met haar busje. In plaats van een paar dagen blijft Miss Shephard wel vijftien jaar op de oprit wonen. Zo gek kun je het je niet verzinnen en het is dan ook geen verrassing dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal!

Janis: Little Girl Blue

filmoverzicht week 4Documentaire over het bewogen leven van Janis Joplin, een iconische rock en roll zangeres die in 1970 op 27-jarige leeftijd overleed. Op basis van brieven die Joplin schreef naar familie, zorgt deze docu voor een nieuwe kijk op haar (korte) leven. Filmmaker Amy Berg heeft eerder een Oscar gewonnen voor haar documentaire Deliver Us from Evil.

Woezel & Pip op Zoek naar de Sloddervos!

filmoverzicht week 4
Voor een verjaardagsfeest van de Wijze Varen, moeten Woezel & Pip het verjaardagscadeau verstoppen. Wanneer hun neefje komt logeren, blijkt het cadeau te zijn verdwenen. Wie zou dat gedaan kunnen hebben? Snel gaan ze op avontuur, opzoek naar de dief.