0

Regisseur Iñárritu, niet bekend om zijn lichte kost, maakte met Birdman een zwarte en experimentele komedie die geen enkele filmliefhebber mag missen.

Review: Birdman

Genre Komedie / Drama Regie Alejandro González Iñárritu Cast Michael Keaton, Emma Stone en Edward Norton Details Verenigde Staten / 119 minuten Release 22 januari

Acteur Riggan Thomas (Keaton) werd meer dan twintig jaar geleden bekend met zijn rol als superheld Birdman, maar kwam daarna nooit meer in aanmerking voor serieus acteerwerk. Riggan is de belichaming van vergane glorie. In een poging om opnieuw faam te verwerven, probeert hij als regisseur van een grote toneelproductie opnieuw aandacht op zichzelf te vestigen. Hij wordt echter voortdurend op de proef gesteld.

‘Een stronteigenwijze en arrogante method actor’

Een prominente recensent is bij voorbaat al tegen hem, een van zijn hoofdrolspelers valt uit en diens vervanger, een voortreffelijke rol van Edward Norton, is een stronteigenwijze en arrogante method actor die hem tot waanzin drijft. Riggan balanceert op het randje van doordraaien. Zijn wens om gezien te worden is schrijnend en herkenbaar tegelijk en wordt pijnlijk duidelijk in een confronterende scene met zijn dochter (Stone), die hem toeschreeuwt dat hij, net als ieder ander mens, moet accepteren dat hij irrelevant is. Iñárritu schoot Birdman in ogenschijnlijk één lange ononderbroken take met verborgen edits. Het resultaat is gewaagde, vreemde en memorabele cinema. Hoofdrolspeler Michael Keaton werd in het echte leven overigens óók bekend met een onovertroffen superheldenrol: Batman…