0

Mieren doen ons normaliter naar een vergrootglas (schroeien!) of insectenverdelger grijpen, maar als Marvel zich ermee bemoeit, gunnen we één kleine rakker het levenslicht: Ant-Man. Hier onze vooruitblik.

ant man review preview

Genre Actie / Sciencefiction Regie Peyton Reed Cast Paul Rudd, Michael Douglas en Evangeline Lilly Details Verenigde Staten Release 23 juli

+ Ongewone superheld

Het is een ongewone superheld, die Ant-Man. Zijn krachten zijn gebaseerd op een technologie die het mogelijk maakt om te krimpen in omvang, maar juist in sterkte te vermenigvuldigen. Een kostuum met die capaciteiten komt in handen van kruimeldief Scott Lang (Rudd), die zich ontpopt tot de microscopisch kleine superheld. En dan te bedenken dat dit concept uit het comic-brein van Stan Lee komt! Voor de leken: dat is de bedenker van Spider-Man, Iron Man en The Hulk. Kan niet fout gaan.

+ Lange aanloop

Ant-Man is al sinds 2006 in ontwikkeling. Schrijvers Edgar Wright en Joe Cornish hadden ruim de tijd om de verhaallijn en personages te verfijnen en dat tweetal hebben we hoog zitten. Cornish is de man achter Attack the Block en Wright schreef Shaun of the Dead, alien-komedie Paul en het eigenzinnige Scott Pilgrim vs. the World. Originele films vol filmische hoogstandjes, scherpe humor en bovenal met respect voor de geeks. Waarschijnlijk gingen ze daarin net iets te ver, want in 2014 werd het tweetal door Marvel-baas Kevin Feige vervangen door Peyton Reed (Yes Man) en Adam McKay (Anchorman). Als dat script nú niet top is, weten we het ook niet meer.

– Knulligheid

Een mini-mens met Hulk-achtige krachten kan natuurlijk een perfecte stripboekenserie opleveren. Maar op het witte doek is er grote kans dat er een zekere mate van knulligheid insluipt. Wanneer Ant-Man op de rug van een insect zit, moesten we in ieder geval denken aan Maya de Bij, Arthur en de Minimoys en Erik of het Klein Insectenboek. Gelukkig constateerden we wat relativerende humor in de trailer. Maar goed, als we denken aan de komische kwaliteiten van Paul Rudd, komt het woordje ‘stoer’ ineens niet meer in ons op…

Kijk hier voor het volledige overzicht van aangekondigde superheldenfilms!