0

Een liefdesverhaal in musicalvorm? Met liedjes en dansjes en zo? Is dat leuk? Spoiler: ja, dat is heel leuk.

la-la-land-preview-review-recensie

Genre Musical, drama Regie Damien Chazelle Cast Ryan Gosling, Emma Stone, J.K. Simmons Details Verenigde Staten / 128 minuten Release 22 december

In La La Land volgen we Mia, wiens droom het is om actrice te worden, en Sebastian, een jazzpianist die moet rondkomen van schnabbels in cafés en op feestjes. Ze zijn allebei getalenteerd, maar twijfelen ook allebei over hun toekomst. Na een toevallige ontmoeting lopen de twee elkaar steeds vaker tegen het lijf. De vonk slaat over, en met hun liefdesgeluk bloeien ook hun carrières op. Maar gaan droom en realiteit wel samen? Gedurende vijf seizoenen volgen we de geliefden, begeleid door muziek en dans. Regisseur Damien Chazelle is nog maar 31 maar Hollywood ligt nu al aan zijn voeten. Whiplash, pas zijn tweede film, won vorig jaar drie Oscars en La La Land wordt nu al genoemd als grote kanshebber voor de uitreiking van 2017.

‘Zo worden ze niet meer gemaakt!’

De film is er zo eentje waarvan je zegt: ‘zo worden ze niet meer gemaakt!’ Een musical met dansjes en liedjes,  tegelijk een flashback naar als een ode aan  de musicalfilms van weleer, met Singin’ in the Rain (1952) als meest voor de hand liggende vergelijking. Met Emma Stone en Ryan Gosling heeft Chazelle een koningskoppel in huis: twee van Hollywoods mooiste en meest charismatische mensen, die na Crazy, Stupid, Love en Gangster Squad al voor de derde keer samen in een film te zien zijn. La La Land is een ode aan zij die durven dromen, een lieve, bitterzoete film die nergens te melodramatisch wordt, vol met aanstekelijke liedjes die je nog lag zullen bijblijven en gevangen in prachtige, kleurrijke shots. In een tijd die steeds vaker reden geeft tot cynisme en doemdenkerij is La La Land een verademing van escapisme.

Lieuwe van Albada