0

De Helleveeg

filmoverzicht week 13Het is een benauwende tijd, waarin krampachtig over seksualiteit wordt gedaan en het huwelijk een toverwoord is. Met tijdsprongen volgen we Tiny in haar geploeter om de juiste man te vinden. Daarmee heeft ze de boze tongen van het dorp tegen zich: Tiny zou onvruchtbaar zijn en dus geen materiaal voor een gezin. Tijdens de vertelling, die een heel mensenleven in beslag neemt, lijkt er meer aan de hand met Tiny. Waar heeft ze haar kunsttanden vandaan? Hoe komt ze onvruchtbaar? Zie hier onze review en hier een kijkje op de set.

Batman v Superman: Dawn of Justice

filmoverzicht week 13Na een grootse, verwoestende actie in Metropolis vormt Superman een bedreiging voor de mensheid. Om de mens te beschermen, ziet Batman geen andere mogelijkheid om de strijd aan te gaan met superman. De spanning (en actie!) loopt hoog op. Dan verschijnt er een nieuwe schurk ten tonele, en zoals we allemaal weten: een wederzijdse vijand verbroedert. De superhelden moeten hun strijdbijl begraven om een nieuwe ramp te voorkomen. Lees hier onze top 10 superheldenfilms aller tijden.

Risen

review risenBijbel-epos Risen begint met het traditionele eind van misschien wel het bekendste verhaal aller tijden: de kruisiging van Jezus (gespeeld door Cliff Curtis). Zijn wederopstanding zorgt voor onrust onder de Romeinen. Ze geloven namelijk dat zijn volgelingen het lijk uit de rustplaats hebben gestolen, om te kunnen beweren dat hij herrezen is. Het is aan Romein Clavius (Joseph Fiennes) om die theorie te bewijzen. Lees hier onze review.

Where to Invade Next

filmoverzicht week 13Zes jaar nadat we de walging over de vrije economie over ons heen kregen in Capitalism: A Love Story, keert documentairemaker Michael Moore terug in een wat mildere bui. Als een ware Amerikaan valt hij een aantal Europese landen binnen om er de beste ideeën te stelen en ze mee terug te nemen naar de VS. Hij interviewt gewone Europeanen en stelt ons leven in Europa voor als hemels: gratis onderwijs in Slovenië, dertig doorbetaalde vakantiedagen en vijf maanden ouderschapsverlof in Italië en gezond eten in de Franse schoolkantine. Lees hier onze review.

Mountains May Depart

filmoverzicht week 13In het Chinese Fenyang van 1999, verlaat Tao de stabiele, goedaardige Dong om te trouwen met de rijke, extraverte Zhang. Samen krijgen zij een zoon: Dollar. Vijftien jaar later blijkt het gezin uiteen gevallen te zijn. Nog weer elf jaar verder zien we hoe de afstand nog meer is gegroeid.

Krigen

filmoverzicht week 13Een reddingsplan loopt uit op een fiasco. Deense commandant Claus vecht in Afghanistan en wanneer ze in een gevecht met de Taliban geen schijn van kans meer maken, beslist Claus het gebied te laten bombarderen. Wanneer Claus terugkeert, blijken er bij het bombardement vrouwen en kinderen om het leven te zijn gekomen. Claus wordt schuldig verklaard, en bevindt zich plots in een rechtszaak en een strijd om zijn eigen vrouw en kinderen te behouden.

History’s Future

filmoverzicht week 13MP, de hoofdpersoon van History’s Future, verliest na een overval zijn geheugen. Hij gaat door het leven als Missing Person, verlaat zijn thuis en zwerft van land tot land. Hij verschaft nieuw inzicht in de complexiteit van gevoelens die aanwezig zijn in het Europa van de 21e eeuw. Poëtische film, Iers-Nederlandse film met een bijzondere cast: o.a. met Denis Lavant en Rifka Lodeizen.

Transit Havana

filmoverzicht week 13Mariela Castro, dochter van president Raul, is een voorvechtster van homorechten op Cuba. Elk jaar vliegt ze een Nederlandse en Vlaamse chirurg in naar het eiland, die er vijf transgenders opereren. De communistische staat neemt alle kosten voor de operaties op zich. Het land moet tolerant worden voor transgenders. Voldoet de campagne van de presidentsdochter?