0

Agressieve aliens hebben het weer eens op onze aarde gemunt. In vijf aanvallen leggen ze de wereld volledig lam.

interview fifth wave

Genre Sciencefiction Regie J Blakeson Cast Chloë Grace Moretz, Liev Schreiber en Nick Robinson Details Verenigde Staten / 112 minuten Release 28 januari

+ Young adult is hot

‘Young adult’ heeft als genre dat tussen jeugd en volwassen inhangt een ware opmars gemaakt en is al bijna een toverwoord geworden in de marketing van fictieverhalen. The Hunger Games, The Fault in our Stars en Divergent zijn perfecte voorbeelden van succesvolle young adult-boekverfilmingen; The 5th Wave werd in 2013 door de New York Times uitgeroepen als één van de beste young adult-boeken. Het verhaal is bedoeld als trilogie, dus er valt in de toekomst nog veel meer te smullen (mei 2016 komt boek nummer drie uit: The Last Star).

+ 5x sciencefiction voor de prijs van één

In The 5th Wave wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens. Die vernietiging-in-vijf-stappen is allemaal al eens voorgekomen in andere genrefilms, maar nu krijgen we dus alles bij elkaar. De eerste golf ellende bestaat uit het uitschakelen van alle elektriciteit op aarde (zie bijvoorbeeld The Trigger Effect). Dan volgt grover geschut: aardbevingen en tsunami’s vernietigen de grote steden (San Andreas) en als derde wordt de mensheid geïnjecteerd met een virus (Contagion, Outbreak). Vervolgens komt er een vleugje Body Snatchers, maar over plaag nummer vijf zwijgen we nog even…

– Milde toon

We hebben het gevoel dat vijf aanvallen een beetje teveel van het goede is. In de alien-invasiefilm Independence Day, Battle Los Angeles, The Invasion en Mars Attacks deden de ‘groene mannetjes’ stukken minder moeilijk. Zo’n aardbeving of virus biedt al genoeg materie voor twee films, laat staan dat al die rampen in 112 minuten gepropt moeten worden. Doordat de film ook nog eens veel jeugdig publiek trekt, zullen zeker niet alle registers opengetrokken worden, als het om bloedige praktijken gaat. Dus we verwachten ook nog eens een mildere toon dan bijvoorbeeld Edge of Tomorrow (boven de 16).

Lees hier ons interview met Chloë Grace Moretz en Liev Schreiber!