0

Stop-motion-animatiefilm van het brein achter films als Being John Malkovich en Eternal Sunshine of the Spotless Mind!

review anomalisa

Genre Animatie / Drama Regie Duke Johnson en Charlie Kaufman Cast David Thewlis, Jennifer Jason Leigh en Tom Noonan Detail Verenigde Staten / 90 minuten Release 25 februari

Anomalisa’s hoofdpersoon Michael Stone bevindt zich aan het begin van de film in situaties die de meeste zakenreizigers wel kennen. Een irritante buurman in het vliegtuig, een iets te opgewekte taxichauffeur en een luxe, maar totaal inwisselbare hotelkamer. Minder typisch: iedereen die Michael tegenkomt heeft precies hetzelfde gezicht. En oh ja: Michael is een pop. Dat Anomalisa is gemaakt met stop-motion doet echter totaal geen afbreuk aan het gevoel van moedeloosheid dat Michael met zich meebrengt.

‘Inclusief seksscène die alleen uitgevoerd door poppen door de filmkeuring komt’

De bestsellerauteur van boeken over klantenservice sjokt door het leven, niet gehinderd door enige band met zijn vrouw, zoon, ex of fans – die allemaal voorzien zijn van hetzelfde gezicht en dezelfde stem. Tot hij Lisa tegenkomt, die er wél anders uitziet – een anomalie – en de enige persoon lijkt die tot Michael doordringt. De twee beleven een even onbehouwen als aandoenlijke onenightstand, inclusief die expliciete seksscène die alleen uitgevoerd door poppen door de filmkeuring komt. Hoe depressief de toon die Michael zet ook is, de beschadigde maar altijd hoopvolle Lisa (meesterlijk ingesproken door Jennifer Jason Leigh) geeft Anomalisa een hart, en steelt en passant dat van de kijker. Voor een zoetsappig liefdesverhaal moet je niet bij Kaufman zijn, en toch weet hij met weinig ingrediënten te ontroeren.

Being Charlie Kaufman

Het heeft iets ironisch dat Charlie Kaufmans stop-motion-film Anomalisa het in de race om een Oscar voor Beste Animatiefilm moest opnemen tegen Inside Out. Kaufman heeft scenario’s à la Inside Out, waarin in het brein van de hoofdpersoon wordt gekropen, zo ongeveer uitgevonden. De Amerikaan schreef de scripts van Being John Malkovich, waarin een poppenspeler een portaal naar het hoofd van Malkovich vindt, en Eternal Sunshine of the Spotless Mind, over Jim Carrey die wanhopig probeert om de gewiste herinnering aan Kate Winslet op te slaan in zijn brein. Deze films én Adaptation leverden hem Oscarnominaties voor beste script op, voor Eternal Sunshine of the Spotless Mind won hij. In 2008 maakte Kaufman zijn regiedebuut met Synecdoche, New York, dat hij ook zelf schreef. De film kreeg lovende recensies, maar stelde commercieel teleur. Dat maakte het voor Kaufman moeilijk een nieuwe film van de grond te krijgen. Voor Anomalisa moest hij dan ook de eerste paar ton ophalen via crowdfundingsite Kickstarter, voordat investeerders de rest van de benodigde acht miljoen bijlegden.

Lees hier ons uitgebreide interview met Charlie Kaufman.

Geschreven door Daniëlle Kool