0

Chinees sprookje over hoe een huurmoordenares gewetensbezwaar krijgt wanneer ze in haar geboortegebied opstandige adellijken moet omleggen.

review the assassin

Genre Drama Regie Hsiao-Hsien Hou Cast Qi Shu, Chen Chang en Satoshi Tsumabuki Details Taiwan, China, Hongkong / 105 minuten Release 25 februari

Regisseur Hsiao-Hsien Hou legde zich in zijn indrukwekkende filmcarrière vooral toe op hoe het leven van gewone mensen beïnvloed kon worden door politieke strubbelingen in Taiwan. Dat hij zich nu vastbijt in wuxia is verwonderlijk, zeker omdat de levende legende al zeventig jaar is… Wuxia? Wellicht snap je die term beter als we Crouching Tiger Hidden Dragon zeggen. In dat kung fu-sprookje van Ang Lee zien we superstrijders over daken vliegen, episch liefdesdrama en vooral epische martial arts. Wuxia is een eeuwenoud verhalengenre uit China en het betekent letterlijk ‘martial hero’. House of the Flying Daggers en Hero zijn andere bekende voorbeelden.

Actiesprookje zonder actie

Goed. En nu moet je weer alles vergeten wat we net over wuxia verteld hebben, want The Assassin lijkt totaal niet op die voorbeelden. Regisseur Hou deconstruceert het genre juist, en laat alle opsmuk waarmee het in het westen bekend is geworden achterwege. Centraal staat een huurmoordenares die door een priesteres op pad wordt gestuurd om een opstand te verijdelen, in haar geboortegebied Weibo. Maar de man die ze moet doden is haar jeugdliefde… De regisseur zet dialoog alleen in om de ingewikkelde relaties tussen de personages uit te leggen. In tegenstelling tot de meeste wuxia-verhalen houdt hij de actie spaarzaam, en dat beetje actie dat erin zit, speelt zich zelfs vaak op de achtergrond af. Verder trakteert Hou ons op veel mijmerende, Chineze adellijken in ronduit prachtige settings, lange takes en mooie muziek. Een Chinees actiesprookje zonder actie dus, waarvan des te meer te genieten valt met een beetje voorkennis.