0

In deze nieuwste Carry Slee-verfilming verliest een vijftienjarige jongen zijn moeder en maakt hij voor het eerst kennis met zijn vader. Regiedebuut van Tessa Schram.

Pijnstillers

Genre Drama Regie Tessa Schram Cast Gijs Blom, Susan Radder, Birgit Schuurman e.a. Details Nederland / 120 minuten Release 25 september

Casper (Blom) woont samen met zijn moeder Marit (Schuurman), die een hardwerkende pro-deo advocaat is en in haar eentje voor hem zorgt. Casper is een begenadigd pianist en componeert muziek. Hij wordt ook voor het karretje gespannen van de knappe Sofie, die hem gebruikt als cover-up voor haar verboden relatie met de Marokkaanse Saïd. Op zijn beurt valt Casper als een blok voor Anouk, met wie hij in het orkest zit. Als zijn moeder borstkanker blijkt te hebben, gaat Casper op zoek naar zijn vader. Het enige wat hij van de man weet is dat hij een zwerver is.

‘Zal iedereen naar de strot grijpen’

Pijnstillers is de zevende verfilming van een boek van Carry Slee, dit keer geregisseerd door Tessa Schram − de 25-jarige dochter van Dave Schram en Maria Peters. Zij zijn samen verantwoordelijk voor alle Slee-verfilmingen tot nu toe. Zoals we van de boeken (en films) gewend zijn, is de thematiek van Slee opnieuw vrij zwaar. In Spijt! kwam pesten en zelfmoord aan bod, in Pijnstillers het verlies van dierbaren. Hoewel dit opnieuw een film is voor tieners, is er niks kinderachtigs aan. De emotionele achtbaan waar moeder en zoon zich in bevinden, zal iedereen naar de strot grijpen. Birgit Schuurman, Raymond Thiry en de jonge Gijs Blom zijn stuk voor stuk heel sterk gecast. Massimo Pesik (Kankerlijers), als Caspers extroverte beste vriend, en Kees Boot, die de rol speelt van de bekrompen vader van Sofie, maken dat er naast al het drama ook genoeg te lachen valt. Tessa Schram levert met Pijnstillers een prachtig debuut.