0

The Revenant

filmoverzicht week 5Leo die verkracht wordt door een beer (nee-heeee! Hij wordt gewoon door de beer aangevallen) en voor dood wordt achtergelaten door zijn maten. Het is begin negentiende eeuw, Amerika is nog ruw en beschaving is er ver te zoeken. Daar komt DiCaprio een film lang achter: een barre tocht door ijzig landschap onderneemt hij om wraak te nemen op de mannen die hem verraden hebben. The Revenant is een voor twaalf Oscars genomineerd spektakel en één van die films waar je dit jaar hoe dan ook naar toe moet. Schitterend geschoten, spannend, meeslepen, Leo, grizzlybeerverkrachtingen: wat wil je nog meer?

Spotlight

filmoverzicht week 5

Enkele onderzoeksjournalisten hebben geen flauw benul waaraan ze beginnen als ze een verhaal over kindermisbruik door een priester natrekken. Er blijken veel meer slachtoffers én daders te zijn. De grootschaligheid van het schandaal, dat helaas waargebeurd is, is niet te bevatten. Maar hoe krijg je de slachtoffers zover dat ze na al die jaren durven te praten? En hoe te strijden tegen het bestuur van de kerk, dat probeert de weerzinwekkende gebeurtenissen te verhullen? Lees de review van Spotlight hier en het interview met Mark Ruffalo hier.

The Fifth Wave

filmoverzicht week 5

In The 5th Wave wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens. Die vernietiging-in-vijf-stappen is allemaal al eens voorgekomen in andere genrefilms, maar nu krijgen we dus alles bij elkaar. De eerste golf ellende bestaat uit het uitschakelen van alle elektriciteit op aarde (zie bijvoorbeeld The Trigger Effect). Dan volgt grover geschut: aardbevingen en tsunami’s vernietigen de grote steden (San Andreas) en als derde wordt de mensheid geïnjecteerd met een virus (Contagion, Outbreak). Lees hier het interview met Chloë Moretz en Liev Schreiber. Lees hier de preview van The 5th Wave.

Brasserie Valentijn

filmoverzicht week 5
Na Loft en Smoorverliefd wordt er wéér een Vlaamse filmhit door Nederlandse filmmakers geremaked. Brasserie Valentijn smaakt wel pittiger dan haar origineel. We volgen verschillende gasten, die allemaal worstelen met de liefde. De hoofdrollen worden ingevuld door Georgina Verbaan en Egbert-Jan Weeber: laatstgenoemde staat ineens op de stoep bij de brasserie om de eigenaresse én tevens oude vlam Valentijn (Verbaan) te overrompelen met een liefdesverklaring. Ondertussen zitten er in de eetgelegenheid een uitgeblust en ruziënd stel, een plakkerig duo, een verdrietige doemdenker en een dromerige internetdater. Veel plotlijntjes met een leuke aankleding. Lees hier de review van Brasserie Valentijn en lees hier het interview met regisseur Sanne Vogel. Lees hier hoe het er tijdens de persdag aan toe ging.

Problemski Hotel

filmoverzicht week 5

De boekverfilming naar de gelijknamige roman van Dimitri Verhulst. In deze Vlaamse tragikomedie volgen we asielzoeker Bipul. Hij is woonachtig in Problemski Hotel, en tevreden in Brussel, zelfs al weet niemand ─ hijzelf incluis ─ waar hij vandaan komt. Dan stapt Lidia het hotel binnen. Liefde bloeit op. Maar Lidia wil eigenlijk naar Londen. Gaat Bipul mee? En dan is er ook nog iets met een kerstboom.

James White

filmoverzicht week 5 James White (Christopher Abbott) is een volwassen man die weinig weet van het volwassen leven. Hij heeft geen baan, geen geld en woont nog bij zijn moeder. Wanneer zijn moeder plotseling ernstig ziek wordt, moet hij voor haar zorgen en wordt daardoor gedwongen verantwoordelijkheden op zich te nemen. Dit valt niet mee voor iemand die structureel terugvalt in zelfdestructieve patronen.

The Finest Hours

filmoverzicht week 5
The Finest Hours is een thriller met de nodige actie, gebaseerd op het ongelooflijk waargebeurde verhaal van een grote redding op zee. Op 18 februari 1952 is er een grote storm aan de Oostkust van de VS en een olietanker op zee wordt zwaar getroffen. Hij wordt in tweeën gebroken en tussen de wrakstukken drijven 30 bemanningsleden. Vier dappere leden van de kustwacht krijgen het bevel de mannen te redden. Vol goede moed stappen ze in een houten reddingsboot…