0

Na Loft en Smoorverliefd wordt er wéér een Vlaamse filmhit door Nederlandse filmmakers geremaked. Brasserie Valentijn smaakt wel pittiger dan haar origineel.

review brasserie valentijn

Zwijmelen en smikkelen

Genre Komedie / Romantiek Regie Sanne Vogel Cast Georgina Verbaan, Egbert-Jan Weeber en Lies Visschedijk Details Nederland / 102 minuten Release 28 januari

Sanne Vogel (die eerder Hartenstraat regisseerde) nam de Vlaamse romcom Brasserie Romantiek goed onder handen en maakte er haar eigen recept van: net iets frisser, brutaler en ongewoner. We volgen verschillende gasten van Brasserie Valentijn, die allemaal worstelen met de liefde. Hoofdlijntje is voor Georgina Verbaan en Egbert-Jan Weeber: laatstgenoemde staat ineens op de stoep bij de brasserie om de eigenaresse én tevens oude vlam Valentijn (Verbaan) te overrompelen met een liefdesverklaring.

‘Wil iemand die uit de computer getoverde duiven neerhalen…?’

Toehappen heeft voor de restauranthoudster grote gevolgen, dus personeel en chef-kok mogen ook hun zegje doen over de romance. Ondertussen zitten er in de eetgelegenheid een uitgeblust en ruziënd stel, een plakkerig duo, een verdrietige doemdenker en een dromerige internetdater. De verscheidenheid aan plotlijnen is groot. Soms gaat het van bloedserieus, naar surrealistisch en via absurd weer naar komisch. Lekker, zo veel smaken, maar de film mist daardoor wel wat samenhang. De aankleding is wel weer om van te smullen. Het maakt de sfeer soms wat sprookjesachtig, klassiek en nostalgisch. Maar wil iemand die uit de computer getoverde duiven neerhalen…?

Preview sprak regisseur Sanne Vogel over haar film, lees hier het interview. Benieuwd hoe het eraan toe gaat op een persdag? Lees het hier.