0

Don’t Breathe markeert de terugkeer in de bioscopen van Fede Alvarez, de regisseur die in 2013 succesvol was met de remake van horrorklassieker Evil Dead.

dont-breathe-recensie-preview-magazine

Genre Horror Regie Fede Alvarez Cast Stephen Lang, Jane Levy en Dylan Minnette Details Verenigde Staten / 88 minuten Release 29 september

In Don’t Breathe volgen we een bende van jonge inbrekers in Detroit, die met behulp van inside information precies weten waar en wanneer er iets te halen valt met een minimale pakkans. Als hun oog valt op een oude, blinde oorlogsveteraan die honderdduizenden dollars aan cash in huis heeft, lijkt dit een ideale kans om snel binnen te lopen. ‘Just ‘cause he’s blind doesn’t mean he’s a saint’, verantwoorden ze zichzelf nog. Dat blijkt helaas voor deze anti-helden maar al te waar. De blinde man blijkt een stuk minder hulpeloos dan gedacht en al snel begint een dodelijk kat-en-muis-spel.

‘Dodelijk kat-en-muisspel’

Alvarez deed in 2013 wat maar voor weinigen is weggelegd: een geslaagde remake van een horrorklassieker maken. Met deze opvolger laat hij zien geen eendagsvlieg te zijn. Slechts drie personages, grotendeels maar één locatie en weinig dialoog: Alvarez bereikt met minimale middelen maximaal effect. Het scenario van Alvarez en diens vaste compagnon Rodo Sayagues is niet gevrijwaard van ongeloofwaardigheden, maar Stephen Lang als overtuigende blinde boeman, schrikmomenten waardoor je bijkans van je stoel schiet en uitbarstingen van bruut geweld  maken van Don’t Breathe toch een echte nagelbijter die je in één adem uitkijkt.

Door Lieuwe van Albada

Lieuwe van Albada