0

Land of Mine

review land of mineDat de Denen tegen internationale verdragen in akkoord gingen om Duitsers in de leeftijd vijftien tot achttien jaar de mijnen te laten ontmantelen, is een van de zwartste bladzijdes uit hun geschiedenis. Centimeter voor centimeter door strandzand woelen om mijnen uit te graven zou die verrekte Duitsers wel een lesje lezen. Het werd een smerig klusje: van de 2600 soldaten kwam slechts de helft in één stuk thuis. Met Land of Mine toont regisseur en scenarist Martin Zandvliet hoe schrijnend deze beslissing was. Lees hier onze review.

Experimenter

review experimenterIn 1961 probeert sociaal psycholoog Stanley Milgram de holocaust te verwerken. Gefascineerd door het gewetenloze handelen van de Duitsers, bedenkt hij een experiment waarbij proefpersonen in opdracht van een man in een labjas stroomstoten moeten geven aan een persoon in een andere kamer. Dat er eigenlijk geen stroomschokken uitgedeeld worden en het onderzoek om gehoorzaamheid draait, krijgen de deelnemers pas na afloop te horen. Lees hier onze review.

El Abrazo de la Serpiente

review El Abrazo de la SerpienteEen Duitse wetenschapper (gespeeld door de Belg Jan ‘Borgman’ Bijvoet) duikt aan het begin van de 20e eeuw de Colombiaanse jungle in om de flora en fauna in kaart te brengen. Het is een goede ziel, die Duitser, maar toch wordt hij door een mysterieuze ziekte geveld. Wil het oerwoud de blanke indringer straffen? Of is hij gewoon niet bestand tegen het drukkende tropenklimaat? Samen met een gids en een lokale sjamaan trekt hij dieper het oerwoud in, op zoek naar een geneesmiddel. Lees hier onze review.

Moonwalkers

filmoverzicht week 14
Een van de grootste vraagstukken is toch wel: is de mens op de maan geweest, of toch niet? Deze film gaat uit van het laatste, en laat zien hoe de hele maanlanding een grote zwendel was. In opdracht van de CIA wordt agent Kidman naar London gestuurd om Stanley Kubrick te zoeken. Deze regisseur moet namelijk de maanlanding in scène zetten. Dan loopt hij Jonny tegen het lijf, een falende rockband-manager. Dit beloofd een actiekomedie op heel ander niveau (letterlijk en figuurlijk) te worden.

Free in Deed

filmoverzicht week 14

Een film over de effecten van blind geloof, in de vorm van een complex en zeer menselijk verhaal. Alleenstaande moeder Melva sluit zich aan bij een kerkgenootschap waar veel arme kleurlingen bij elkaar steun vinden. Melva zoekt hulp om haar zoon van zijn demonen te verlossen. Voorganger Abe is bereid te helpen, maar dit lijkt uit te draaien op een doemscenario…

Eddie the Eagle

filmoverzicht week 14

Eddie Edwards wil meedoen aan de Olympische Winterspelen van Calgary in 1988, als eerste Engelsman bij het onderdeel schansspringen. Klein probleempje: hij bakt er helemaal niks van. Gelukkig is daar een rebelse en charismatische coach die hem wel wil helpen. En wat wordt dat een legendarisch optreden tijdens de winterspelen. Ongelofelijk dat dit verhaal gebaseerd is op ware gebeurtenissen.

Full Contact

filmoverzicht week 14

Als done piloot is Ivan nog nooit in de landen geweest waar hij zijn aanvallen moet inzetten. Vanuit zijn kille container in de middle of nowhere, staart hij strak naar beeldschermen en drukt hij op de knop wanneer hij daar opdracht toe krijgt. Dan bombardeert hij per ongeluk een school. Hij heeft ineens te maken met schuldgevoelens, waar hij niet tegen kan. Hij raakt in een existentiële crisis en moet zich proberen te bevrijden van zijn diepste angsten.

Daniele Gatti – Ouverture voor een Dirigent

filmoverzicht week 14
Een documentaire van Carmen Cobos waarin we Gatti zien als eigenzinnig dirigent en kunstenaar. Scènes van repetities worden afgewisseld met gesprekken waarin de Italiaan vertelt over zijn afkomst en passie voor muziek. Ook wordt zijn jeugd besproken, waarin hij door zijn ouders aangemoedigd werd zijn liefde voor muziek te ontwikkelen.