0

In Nederland worden er bijna nooit animatiefilms gemaakt met de lengte van een speelfilm. Genoeg reden dus om eens in de Nederlandse animatiestudio Anikey te spieken, waar net de laatste hand wordt gelegd aan Sinterklaasavontuur Trippel Trappel.

Trippel Trappel

Trippel Trappel is een feature length animatiefilm over drie bevriende dieren die ook wel eens Sinterklaas willen vieren. Het een van de weinige lange animatiefilms die hier gemaakt zijn (de eerste was Als Je Begrijpt Wat Ik Bedoel, uit 1983!). We worden ontvangen in een gezellige studio in Den Haag, door regisseur Paco en producente Chris. Vandaag is een speciale dag bij Anikey, want het is de allerlaatste productiedag van de film. Na zes jaar van ontwerpen, schetsen, produceren en finetunen, zit het maakproces er dan echt bijna op. Paco en Chris vertellen vol enthousiasme over hoe het maakproces van een animatiefilm in z’n werk gaat.

Potlood en papier

Paco: ‘Het maken van een animatiefilm begint met een storyboard, op basis van een scenario. Het maken van de schetsen voor de storyboards ging bij ons gedeeltelijk nog ouderwets: met potlood en papier. Een van de grote verschillen met het maken van een live-actionfilm is dat je bij animatie direct in het begin al allerlei regiekeuzes moet maken: hoe zien de personages eruit, hoe wordt alles in beeld gebracht, etc. Bij live-action ga je eerst filmen en daarna pas monteren. En als een scène je bij het opnemen niet bevalt, dan doe je hem een keertje over. Bij animatie heb je niet de luxe om te bedenken: het lijkt mij in die vijf seconden tóch leuker als hij van links naar rechts loopt in plaats van rechts naar links. Het kost ontzettend veel tijd, want elk beeldje moet met de hand getekend worden. Voor echt vloeiende bewegingen maakten we soms wel 24 tekeningen voor 1 seconde film.’

Handwerk

Chris: ‘Er zijn veel schetsen de revue gepasseerd voor we het eens waren over het uiterlijk van de hoofdpersonages Fretje, Kari en Takkie. En dan is het van belang dat alle animatoren die hoofdpersonages precies hetzelfde kunnen tekenen. Op het hoogtepunt waren er hier twaalf animatoren tegelijk aan het werk.’ Paco: ‘Ja, en dan moet het dus niet zo zijn dat Fretje in een shot ineens een vierkant hoofd heeft; elke tekenaar moet precies dezelfde stijl handhaven. Wel kunnen sommige animatoren met een bepaald personage beter uit de voeten. En uiteindelijk blijft het handwerk, dus je houdt toch minieme verschilletjes.’ Chris lacht: ‘Maar die zien alleen wij!’

Uniek

Paco: ‘Ik denk dat heel goed is voor de Nederlandse animatie-industrie dat er weer films gemaakt worden. Wat Trippel Trappel bijzonder maakt, is dat de film een nostalgisch gevoel uitstraalt; het is een soort tegenhanger van alle prachtige CGI-animatiefilms die er momenteel zijn. Er is op dit moment heel weinig 2D-animatie, terwijl het ook gewoon z’n eigen charme en kwaliteit heeft. Ik vind het jammer dat er niet meer 2D-films worden gemaakt!’

Trippel Trappel draait vanaf 8 oktober in de bioscopen.

Trippel Trappel

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*