0

Wie Shaun het Schaap niet kent moet dit geanimeerde kleibeest maar snel op YouTube opzoeken, want hij is geweldig. Maar hoe wordt zo’n stop-motion-animatiefilm gemaakt? Preview kijkt bij Shaun op de set, in Engeland!

shaun the sheep behind the scenes 2

Even buiten Bristol, verstopt op een sfeerloos bedrijventerrein, bevindt zich de Aardman animatiestudio. De buitenkant van het grijze gebouw verraadt niets van de wondere wereld die we binnen aantreffen. Animatoren zijn druk in de weer met kleurrijke kleipoppetjes, gedetailleerde tekeningen bekleden de muren, op de afdeling attributen worden vrolijke pakjes en accessoires gemaakt en ergens in een lullig vitrinekastje staan een BAFTA-Award en een Oscar.

‘Ergens in een lullig vitrinekastje staan een BAFTA-Award en een Oscar’

De drukte in de studio is vanwege Shaun het Schaap: De Film. Na successen als Chicken Run, Wallace and Gromit en The Pirates! Band of Misfits is het nu tijd voor Aardmans meest populaire personage om zijn bioscoopdebuut te maken. Shaun, voor het eerst te zien in de korte film A Close Shave, heeft sinds 2007 zijn eigen serie. Die wordt nu in maar liefst 180 landen uitgezonden… Nu krijgt het ondeugende schaap zijn eigen film en dat heeft heel wat voeten in de aarde, want dat een kleianimatie niet zomaar tot stand komt wordt duidelijk bij het betreden van de filmset.

Vak apart

De studiovloer is onderverdeeld in dertig kleine sets, waar animatoren elk met hun eigen scène bezig zijn. Peter Lord, die sinds de oprichting in 1972 samen met David Sproxton aan het hoofd van het klei-imperium staat, waarschuwt met een knipoog dat animatoren er niet om bekend staan de meest sociale, benaderbare types te zijn. Het is dan ook met recht een vak apart te noemen: de set wordt opgebouwd met behulp van technici en setdressers, maar daarna staat de animator er alleen voor.

‘Dat je dus weken voor niks in de weer bent geweest’

Wij treffen de opgewekte Steven aan, die al twee maanden bezig is op één en dezelfde set. Hij verplaatst de kleipoppetjes telkens minimaal, verandert voorzichtig hun gezichtsuitdrukkingen en legt dat dan frame voor frame vast. Dit vergt uiterste precisie, maar vooral ook engelengeduld: na een lange dag klooien met klei levert een animator welgeteld twee seconden film af. En dan komt het ook nog wel eens voor dat in de uiteindelijke montage een scène sneuvelt. Dat je dus weken voor niks in de weer bent geweest. ‘Dat is frustrerend’, geeft Steven toe, ‘maar het hoort erbij.’

Emotie

Emotie overdragen is daarbij heel belangrijk. Zeker bij Shaun het Schaap, een film waar geen dialoog in zit. Alles moet duidelijk gemaakt worden aan de hand van blikken en gebaren. Maar dat, legt Peter Lord uit, is nu juist ook de specialiteit van Aardman. ‘Wij geloven in de kracht van personages. Bij ons zie je minder spektakel dan bij de meeste computergeanimeerde films. Die zijn vaak veel groter opgezet, met meer beweging en actie. Wij houden het klein en zetten de personages centraal.’

Daarnaast zijn Aardman-films ─ en zeker de avonturen van Shaun ─ te herkennen aan de droge humor. Er belanden alleen grappen in de film waar de makers zelf ook om moeten lachen. ‘We richten ons niet puur op kinderen, maar in eerste instantie eigenlijk vooral op onszelf.’ Dat is ongetwijfeld de reden dat niet alleen kleintjes wereldwijd fan zijn van Shaun, maar ook de rest van de familie graag kijkt.

Door Kita van Slooten

Shaun het Schaap: De Film draait vanaf 25 maart in de bioscoop

 

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*