0

Publiek naar de bioscoop halen gebeurt op vele manieren. Eén ervan is het uitnodigen van de (film)pers en die zo veel mogelijk laten kletsen met de cast en crew van de film. Bij voorkeur in een hotel of restaurant. Dit wordt een persdag (of junket) genoemd. En het kan wat vermoeiend zijn…

‘Leuk om iedereen weer te zien!’, roept actrice Sigrid ten Napel enthousiast. Dat is inderdaad één van de grote voordelen van een persdag. In het geval van Brasserie Valentijn springen Géza Weisz, Egbert-Jan Weeber, Roeland Fernhout, Georgina Verbaan en regisseur Sanne Vogel elkaar triomfantelijk in de armen. De draaidagen waren maanden eerder, dus een wederzien wordt gewaardeerd. De locatie is in hartje Amsterdam, in restaurant Lion Noir, dat omgetoverd is tot interviewruimte. Dames van de publiciteit hangen posters van de film op plekken waar de lichtinval goed is voor de camera’s van Films en Sterren en RTL Boulevard. Géza bekijkt de afbeelding nauwkeurig.

persdag brasserie valentijn

‘Steeds dezelfde vragen’

‘Ik voel me vereerd dat ik in de rechterbovenhoek van de poster nog een plekje heb gekregen, want ik speel eigenlijk maar een kleine rol.’ Wanneer journalisten van Tros Kompas, Veronica Magazine en RTL Boulevard binnendruppelen, kunnen de eerste gesprekken beginnen. Egbert-Jan Weeber heeft er goeie zin in, maar met een kanttekening: ‘Ik zie er altijd een beetje tegenop in de zin dat er steeds dezelfde vragen worden gesteld. In het eerste interview kan ik daar nog fris op antwoorden, maar de tweede keer is het al wat minder. Na vraag nummer tien hoor je jezelf zo praten. Maar het hoort erbij en je maakt er het beste van.’

Stoelendans

Wat volgt is een soort stoelendans waarbij acteurs doorschuiven van journalist tot journalist. Prettig voor de acteurs om een vlotte babbel te hebben, want niet iedere journalist kan je liggen.

‘Het kan zo verschillen’, lacht Egbert-Jan. ‘Soms spreek je met een journalist helemaal dezelfde taal. Maar soms zit je op zo’n andere frequentie dat je totaal verkeerd begrepen wordt. Of ikzelf begrijp het verkeerd. Interessant hoe bepaalde hersenen totaal voor elkaar gecodeerd zijn.’ Nu zijn er vele soorten journalisten, maar de meesten wijken nooit van één standaardvraag af.

‘Heb je dat zelf ook?’

Egbert-Jan: ‘Wat het meest voorkomt is dat de pers dan iets uit je rol eruit haalt en vraagt: ‘Heb je dat zelf ook?’ Dat is op zich niet goed of slecht, maar het is wel altijd hetzelfde. Regisseur én hoofdverantwoordelijke voor de film Sanne Vogel ziet de interviewtaferelen als een prima bezigheid.

‘Ik word niet zenuwachtig om over de film te praten, ik vind het leuk als mensen erover schrijven.’

En dan slaat de meligheid toe. Egbert-Jan en Georgina doen beatboxend en zingend Ladies’ Night-videoboodschappen voor Pathé en JT bioscopen. ‘This is ladies’ night, oh what a night!’ Voor de interviewers een cadeau, want dat is scoren. Toch even iets totaal anders in de vragenuurtjes van de persdag.

Lees hier het interview met Sanne Vogel en hier de review van Brasserie Valentijn.

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*