0

De hieronder besproken bespottelijke films zullen normaliter nooit een plekje krijgen in Preview Magazine. In de Nacht van de Wansmaak worden ze echter bejubeld. We maken graag een uitzondering!

nacht van de wansmaak

Een schaamhaarverorberende Neanderthaler, een leger killerkonijnen en een verstikkende reuzenboezem: je kunt het zo gek niet bedenken of het verschijnt in het programma van De Nacht van de Wansmaak. Titels als The Beast in the Heat, For Your Height Only, The Brainiac en Zaat waren ooit serieus bedoeld, maar werden rariteiten, flops en staaltjes incompetentie. Het is een marteling om dergelijke films in zijn geheel te aanschouwen, maar als compilatie van trailers en de meest tenenkrommende fragmenten zijn de beelden een bron van applaus, gejoel en hoon tijdens dit reizende filmevenement. Organisator Jan Doense, die samen met Jan Verheyen de drijvende kracht is achter De Nacht, lacht nog steeds hartelijk mee om een moordende reuzenkip en een man in een afzichtelijk rubberen monsterpak.

‘Een schaamhaarverorberende Neanderthaler, een leger killerkonijnen en een verstikkende reuzenboezem’

Filmische drek

‘Het is vooral leedvermaak, lachen om andermans narigheid’, stelt Doense. ‘De Nacht van de Wansmaak genereert een tweede leven voor deze films.’ Producenten van de filmische drek mogen dus blij zijn met de spot? ‘Ja, in de pauze wilden verschillende mensen de playlist weten, om zelf de dvd te zoeken. Er ontstaat belangstelling. Anders waren de films in de vergetelheid geraakt.’ Maar in de collectie van de Wansmaak komen ook serieuze filmmakers en acteurs voorbij, zelfs Oscargenomineerden die volledig de weg kwijt waren. Hoe kan dat? Doense: ‘Iedereen moet de huur betalen. Werk is werk. Neem Ray Milland die je ziet in The Thing With Two Heads; hij won ooit een Oscar voor The Lost Weekend (1946), maar in de nadagen van zijn carrière knoopte hij de eindjes aan elkaar. Hij pakte wat hij pakken kon.’

nacht van de wansmaak brainac 2

Risen from the Grave

Tussen 1990 en 2006 vonden verschillende edities plaats van De Nacht van de Wansmaak, die tienduizenden fans trokken. De huidige Nacht, die als subtitel Has Risen from the Grave heeft meegekregen en de komende maand door Nederland toert, is een terugkeer naar de krochten van de filmhistorie. Doense: ‘Destijds waren de bronnen op, de animo was minder. We wilden stoppen op het hoogtepunt. Maar er kwam meer druk om terug te komen en de digitale revolutie heeft zich voltrokken. Er is meer materiaal te vinden en te gebruiken. We bestellen veel via internet. Uit Mexico bijvoorbeeld.’

‘Bij iedere wansmaak zijn er een paar dingen waarvan we ons afvragen: kan dit?’

All Women Have Periods

Kenners van De Nacht weten dat het geprogrammeerde materiaal niet geschikt is voor gevoelige kijkers. Uitgetrokken teennagels en onder stroom staande schaamlippen doen zelfs de meest doorgewinterde kijker even slikken. Waar ligt de grens? ‘Bij iedere wansmaak zijn er een paar dingen waarvan we ons afvragen: kan dit? Vaak vinden we dat we het tóch moeten doen. We móeten Shocking Africa laten zien, maar ook All Women Have Periods en dus nu The Beast in the Heat. Het staat voor iets wat absoluut niet meer zou kunnen. Het is zo interessant om je af te vragen wie zo’n film groen licht heeft gegeven. Dat lukt je nu niet meer, dan krijg je een rel. Zo’n film zegt iets over de tijd, daarom hebben we het gedaan.’

Tussen 1 februari en 8 maart toert de Nacht van de Wansmaak langs Rotterdam, Maastricht, Utrecht, Tilburg, Groningen, Ede, Enschede, Vlissingen en Amsterdam

Meer weten? www.nachtvandewansmaak.nl

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*