0

Deze vertoning van Napoleon (1927) is een filmervaring die je waarschijnlijk maar eens in je leven meemaakt. Ruim vijf uur baanbrekende cinema met livemuziek in Ziggo Dome!

napoleon site 3

Napoléon, gespeeld door Albert Dieudonné

Grote filmmakers worden wel meer dan eens geplaagd door ons, het veeleisende filmpubliek. Vond je The Wolf of Wall Street bijvoorbeeld te lang? Bedenk je dan dat regisseur Martin Scorsese oorspronkelijk een dubbel zo lange versie gepland had. Hij werd door de studio gedwongen om zijn materiaal terug te brengen naar de drie uur die de film nu duurt. Morrend gaf hij gehoor aan die wens, omdat de film anders waarschijnlijk de bioscoop niet haalde. Maar dat is nog niets vergeleken met de teleurstelling die Abel Gance vorige eeuw ondervond toen zijn Napoleon uitkwam.

Geen hond

Ga met ons mee naar 1927. De geluidsfilm speelt bij zijn intrede meteen al het genadeloze slotakkoord van het stille era. Gance besloot niettemin dat zijn baanbrekende Napoleon, over de Franse veroveraar in zijn jongere jaren, stom zou worden. Het grootschalige epos duurde oorspronkelijk bijna vier uur. Er kwam geen hond op af.

Lag dat aan de speelduur? Zeker. Maar niet alleen. Napoleon was zijn tijd ver vooruit. Zo monteerde Gance zijn camera op een slee, op een paard, op een rails en zelfs op een trapeze. Anno 2014 weinig spannend, maar in een tijd van loodzware camera’s die met de hand werden aangezwengeld, was deze cinematografie revolutionair. En ook in de montage toonde Gance zich een visionair. Hij laat zijn shots elkaar zo snel opvolgen dat de film soms meer op een moderne videoclip lijkt dan op cinema van bijna honderd jaar oud.

‘Lijkt soms meer op een videoclip dan op cinema van bijna honderd jaar oud’

Baanbrekend

Maar het meest bijzondere is het beeldformaat. Voor de finale van Napoleon zette Gance drie schermen naast elkaar en projecteerde hij daar tegelijkertijd drie fragmenten op die samen één film vormden. Baanbrekend! Maar deze uitvinding was tegelijkertijd voer voor kopzorgen bij bioscoopexploitanten. Die zetten in hun theaters dus mooi geen drie projectoren naast elkaar.

napoleon site 1

Regisseur Abel Gance gebruikte baanbrekende technieken

De film faalde gruwelijk. In Amerika bracht MGM een door critici gehekelde versie van 70 minuten uit, in plaats van 540. En zo verschenen er talloze, verknipte versies, die ook net zo snel weer verdwenen. Brits historicus en restaurateur Kevin Brownlow trachtte jaren om het origineel compleet te krijgen door verschillende aktes bij elkaar te brengen. Ondertussen was de oorspronkelijke filmmuziek ook nog eens verloren gegaan. Napoleon zou niet de eerste film zijn die door de tijd werd opgegeten.

Megascherm

En dan nu het goede nieuws: de poging Brownlow slaagde! En zijn versie wordt op 15 juni in Nederland vertoond! Het Holland Festival programmeert dit epos in de Ziggo Dome, op een megascherm, in een voorstelling die inclusief pauzes maarliefst acht uur duurt. De speciaal voor de film gecomponeerde muziek wordt live gespeeld door het Gelders Orkest, onder leiding van Carl Davis. Davis bracht muziek van ondermeer Beethoven, Mozart en Haydn bij elkaar en componeerde zelf ook een deel. Het resultaat? Dat kan niet anders dan weergaloos zijn. Deze kans krijg je maar één keer in je leven.

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*