0

Krijgt Robert Redford in februari dan eindelijk zijn langverwachte Oscar voor beste acteur? Het is hem gegund: in All Is Lost is hij twee uur lang de enige acteur. Preview ontmoette de 77-jarige Redford in Cannes.

all_is_lost_02037534_st_5_s-high

1. U heeft honderd minuten lang geen tegenspelers; u zegt niets. Waarom koos u voor deze rol?

Het was een enorme uitdaging, op alle niveaus. Het was een uitdaging om een verhaal te vertellen zonder woorden als hulpstuk. Het was een uitdaging om de film helemaal alleen te dragen. Maar ik had bij regisseur J.C. Chandor direct het gevoel dat hij een heldere visie had.

2. Hoe moeilijk was het om het personage zonder woorden neer te zetten?

Ik geloof in de waarde van stilte in films. En ook in het leven trouwens: er wordt eigenlijk te veel gepraat. Het is heel interessant om stilte in een drama te gebruiken en te kijken wat er dan gebeurt. Het was een heel existentiële ervaring, zowel voor mij als voor de kijker, want er wordt veel aan de eigen interpretatie overgelaten.

3. Heeft deze rol u iets nieuws geleerd over het vak of over uzelf?

Het heeft wel iets bevestigd wat ik al wist. Namelijk dat het altijd belangrijk is om eerlijk te zijn: als mens en als acteur. Je kan alleen maar op jezelf vertrouwen, zowel in het leven als op de set. En dat geldt helemaal voor mijn personage, die zich in een situatie bevindt waarin hij helemaal nergens op kan terugvallen, behalve op zichzelf.

‘Het was een uitdaging om een verhaal te vertellen zonder woorden als hulpstuk’

4. De rol was ook fysiek uitdagend voor u. Was er een moment waarop u spijt had dat u ja had gezegd?

Misschien wel. Maar wat had ik dan kunnen doen? Weglopen? Dat is geen optie. Ja, het was een zware film om te maken. Ik heb zo veel mogelijk stuntscènes zelf gedaan, voor zover mijn lichaam dat toestond. Dat was wel goed voor mijn ego.

5. Heeft u ervaring met varen?

Ik hou van boten, van het water, van zwemmen. Ik ben opgegroeid in Californië, dus ik heb als kind veel gesurft en bracht veel tijd door aan het strand en in de zee. Maar ik ben er nooit aan toegekomen om me in het zeilen te verdiepen. Dat was een nieuwe ervaring voor me.

6. U maakt veel films die iets zeggen over de wereld waarin wij leven. Geldt dat ook voor All Is Lost?

De rol die technologie speelt, zorgt ervoor dat alles in de wereld steeds sneller en sneller gaat. Er wordt steeds meer en sneller gepraat, maar er wordt minder gezegd. Stilte en rust wordt nauwelijks meer gewaardeerd. Die energie en dat enorme tempo fascineren mij heel erg. Hoe lang kan dat nog doorgaan? In deze film is niets van dat alles terug te vinden.

all-is-lost-4

7. U pleit voor meer bezinning?

Lawaai en snelheid zijn niet per se goed. Je ziet een groot contrast tussen de huidige wereld en de wereld in dit verhaal. Daarin bestaan alleen een man, een boot en de elementen. Ik hoop dat mensen dat verschil merken en er over na gaan denken.

8. Uw personage wordt geconfronteerd met de grillen van de natuur. Hoe kijkt u aan tegen de manier waarop de natuur zich de afgelopen jaren heeft gemanifesteerd?

De planeet spreekt tegen ons op een heel heldere manier, volgens mij. De natuur is in de war: tsunami’s, aardbevingen en tornado’s komen vaker voor dan ooit. Hoe je dat wilt interpreteren, moet iedereen natuurlijk zelf weten. Maar in mijn visie is het een feit dat de westerse wereld zich de afgelopen eeuwen enorm heeft ontwikkeld zonder na te denken over de consequenties. We zijn gericht op vooruitgang, en dat is goed. Maar we gaan maar door en door en denken niet na wat we daarmee kapot maken.

‘Er wordt steeds meer en sneller gepraat, maar er wordt minder gezegd’

9. Hoe kunnen we dat proces stoppen?

Ik heb ook geen flauw idee. Want dan moet je het opnemen tegen hele sterke krachten en hele grote, machtige bedrijven die zich niet gemakkelijk laten overtuigen. Maar een van de manieren waarop je het onderwerp aan de orde kan stellen, is door het in films te tonen. Of door het in verhalen te verwerken. De setting van All Is Lost toont hoe het ook kan zijn. Of hoe het vroeger was. En dan moet het publiek zelf maar zien of ze dat er uit halen, en of ze er iets mee willen doen.

10. U zit al een halve eeuw in het vak en steunt onafhankelijke filmmakers ondermeer met Sundance. Wat voor advies geeft u aan jonge makers die proberen hun weg te vinden in deze filmwereld?

Het is altijd al lastig geweest voor onafhankelijke films, en nu is het nog erger dan ooit tevoren. De industrie verandert, en dat is niet per se in het voordeel van de makers. Maar blijf trouw aan jezelf. Vertel een persoonlijk verhaal, iets dat je aan het hart ligt. Als je dat goed doet, is de kans groot dat je toch een publiek weet te bereiken.

↑ Omhoog

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*